שימוש נכון במאזנת לייזר

שימוש נכון במאזנת לייזר

תחום המדידות עבר במהלך השנים שינויים מרחיקי לכת. זאת בזכות העובדה שנוצרו כלים ומכשירים חדשים שמאפשרים לנו לבצע את העבודה בצורה הרבה יותר אפקטיבית, הרבה יותר פשוטה ולקבל תוצאות הרבה יותר טובות.

כך למשל, אנחנו יכולים להשתמש היום במכשור לייזר, שמאפשר לנו למדוד ולמפות את השטח בצורה מדויקת יותר מאשר כלים בהם היה נהוג להשתמש בעבר, ובאופן כזה, אנחנו יכולים לבצע תהליכי עבודה באופן הרבה יותר מסודר, מאורגן, עם מידע ונתונים אמיתיים, אשר מן הסתם, יחסכו לא מעט זמן וימנעו הוצאות כספיות מיותרות.

אחת הדוגמאות הטובות לכך היא מאזנת לייזר. מדובר במתקן שמאפשר לנו למדוד מרחקים וגבהים על פני שטחים מסויימים, בין אם אנחנו עומדים על פני השטח ומודדים אותו או את הגובה שלו ובין אם אנחנו נמצאים במרחק מסוים ומבקשים למדוד מנקודה לנקודה. השימוש במאזנת הוא הכרחי לצורך עבודות תשתית, כמו כבישים, צנרות ביוב, מים, מבנים ועוד.

לפני שנסביר כיצד עושים שימוש נכון במתקן כגון מאזנת לייזר, צריך לומר, שיש נקודת מוצא בסיסית והיא הגובה האבסולוטי, גובה ארצי, שהוא נקבע על פי מדידת גובה המים בים התיכון ונחשב לגובה 0.0. לכן בכל תהליך מדידה, יש לקחת בחשבון, שזו נקודת הבסיס אליה מתייחסים. ברחבי הארץ אפשר למצוא נתוני מדידה שונים, כולם ביחס לאותה נקודת גובה ארצי, וכך גם צריך למדוד במקומות אחרים.

כיצד עושים שימוש נכון במאזנת לייזר

הכלל הראשון הוא לכייל את המאזנת על מנת שתוכל לספק נתונים אמינים ללא סטיות. חשוב מאוד לא רק לכייל אותה באופן מקצועי, לפחות פעם בשנה, אלא גם לשמור עליה היטב מפני נפילות וחבלות, שכן כל מכה כזו יכולה לפגוע ביכולת של המכשיר לספק נתונים אמיתיים.

הכלל השני, לפני שיוצאים לשטח, לבדוק את המאזנת בין שתי נקודות מוכרות, כך אנחנו יכולים לראות האם הערכים שאנחנו מקבלים הם נכונים. זה יהיה המדד לדעת האם המאזנת מכוילת כמו שצריך ויכולה לספק לנו מידע אמין ומדויק.

הכלל השלישי, במאזנת אפשר למצוא לטה אשר משמשת אותנו כסרגל לקריאת הגובה. חשוב שהיא תהיה נקייה, ברורה, ויהיה קל להבין מה היא מציגה לנו.

השימוש במאזנת, רצוי שיתבצע כך שנעמיד אותה על נקודה ישרה, מומלץ לעשות את זה על גבי חצובה או מתקן אחר יציב, כך אנחנו לא נצטרך להחזיק אותה בידיים שלנו, וכמובן חשוב שיהיו בידינו הכלים שיאפשרו לנו לרשום את הנתונים בזמן אמת. אנחנו יכולים לבצע את החישובים השונים בשטח או לחכות עם זה כשנהיה בסביבה יותר נוחה.

לפני סיום נדגיש, מוטב לחזור על התהליך יותר מפעם אחת בשביל שנוכל לאמת שוב ושוב את הנתונים, שכן אם נטעה בהם, זה עלול להיות מאוד בעייתי להמשך העבודה.