מכשירי מדידה – איך בוחרים נכון?

מכשירי מדידה – איך בוחרים נכון?

  עולם כלי המדידה הוא עולם משוכלל, מגוון ומרתק. ישנם סוגים שונים של שיטות מדידה, כל סוג מדידה מתאים לתחום שונה. בהתאם, לכל שיטת מדידה ישנם מכשירי המדידה המתאימים לה. על מנת לבחור במכשיר המדידה המתאים ביותר יש לבצע מחקר מקיף ומעמיק.

אז למה הבחירה בעצם כל כך חשובה?

בחירת מכשיר המדידה הנכון היא קריטית ומשמעותית. תחום המדידה קם ונופל על ערכים של דייקנות ודקדקנות, על כן הבחירה בכלי המתאים היא הכרחית על מנת לבצע תהליך מדידה תקין וראוי. 

למה משמשת אותנו המדידה?

ניתן לטעות שתחום המדידה קשור רק למקצועות הבנייה והתכנון, אך למעשה שיטות המדידה עומדות ביסוד עולמות המסחר והמדע משחר ההיסטוריה האנושית. ללא היכולת למדוד, לא יוכל להתקיים מסחר בין בני אדם, שלא לדבר על ייצור תבואה, קיום משק חקלאי, גידול מזון וכיוצא בזה. 

דרך הפעולה של מכשיר מדידה

למכשיר המדידה שני מרכיבים מהותיים:
  1. מנגנון מדידה: באמצעותו למעשה מתבצע תהליך המדידה. מנגנון זה, שמשתנה ממכשיר למכשיר, עבר שכלולים רבים בחלוף השנים על מנת להגיע לרמת מדידה מדויקת ומאוזנת ככל האפשר.
  2. תצוגה: הדרך בה תוצאות מכשיר המדידה מוצגות למשתמש בו. התצוגה יכולה להיראות בצורה אנלוגית או לחילופין בצורה דיגיטלית. 

יחידות מידה

מכשירי מדידה שונים יכולים להציג את תוצאת המדידה בערכים שונים: במדינות מסוימות ישתמשו למשל בערך מידה על פי סנטימטרים, בעוד במדינות אחרות ישתמשו באינצ׳ים (בעיקר בבריטניה ובארה״ב). ישנם מכשירים שמציגים את אותה התוצאה על פי שני ערכים שונים. לדוגמא: 100 ס״מ מהווים 39.37 אינץ׳. 

התפתחות טכנולוגית

על מנת לייצר את המדידות הטובות והאיכותיות ביותר, בחלוף הזמן עולם המדידה הגיע לרמות דיוק חדשות. על ידי חידושים טכנולוגיים שונים כמו עבודה עם קרני לייזר, לוחות תצוגה דיגיטליים וכדומה, ניתן להגיע לרמות דיוק משכוללות ומפותחות ביותר. 

למה לא להשתמש בסרט מדידה פשוט?

בכל בית ניתן למצוא את סרט המדידה הקלאסי והפשוט שכולנו מכירים. אותו הסרט המתכתי עם הקפיץ אכן יכול לעשות את העבודה במקרים ביתיים פשוטים, אך כשאנו מתעסקים במדידה מקצועית כמובן שיש צורך בכלים משוכללים יותר. מודד לייזר למשל, הוא כלי מדידה מדויק הרבה יותר מסרט מדידה פשוט.

שמירה על סטנדרטים גבוהים

תחום המדידה הוא תחום חשוב ביותר שכן טעות קטנה לכאן או לשם יכולה לגרור אחריה השלכות כבדות מנשוא. לכן, חשוב להשתמש בכלים טכנולוגיים מתקדמים בעלי יכולות ממוחשבות גבוהות, שיוכלו לסרוק את השטח באופן המהוקצע והיסודי ביותר. כך ניתן להפיק תוצאות מדידה אבסולוטיות בדיוק מקסימלי. 

סיכום

מדידה מדויקת היא אלמנט חשוב בכל פרויקט הנדסי. הצרכים כמובן משתנים על פי אופי הפרויקט, על כן חשוב ביותר לבחור את כלי המדידה המתאימים ביותר.