מהם מכשירי מדידה גיאודטיים ולמה הם משמשים?

מהם מכשירי מדידה גיאודטיים ולמה הם משמשים?

מכשירי המדידה הגיאודטיים הם מכשירים שתפקידם העיקרי הוא מדידה של מיקום נקודות והקיבוע שלהן בשטח מסומן ומוגדר מראש. מכשירים מסוג זה משומשים בתחומים של ניווט מטוסים, מיקום מבנים הנדסיים ומיפוי ארצי ועירוני.

״גיאדוטי״, מה זה בעצם אומר?

המילה ״גיאודטי״ בטח נשמעת מסובכת ומפחידה אך מקורה הוא במילה היוונית העתיקה ״גאודזיה״. משמעות המילה היא: חלוקת הארץ. הגאודזיה היא תחום במתמטיקה שימושית שעוסק במדידה של פני כדור הארץ, מיפוי והתוויה. 

גאודזיה: עולם שלם ומרתק

הגאודזיה היא תורה שטומנת בחובה אלמנטים רבים מתחומים מגוונים:

  1. הנדסה
  2. מתמטיקה
  3. גיאוגרפיה

מפני שמדובר בעולם כה מורכב, הגאודזיה הפכה לכלי שלא משמש רק את העוסקים בתחומי התשתיות והבניין אלא גם משמשת לצורכי מחקרים אקדמיים מתקדמים. 

עקרונות המדידה הגיאודטית: כיצד מתבצע תהליך המדידה?

שלב ראשון: מדידה מהכלל אל הפרט. בתהליך המדידה הגיאודטי תחילה נמדוד מתוך השלם ולאחר מכן נרד לרזולוציות הדקדקניות יותר.

שלב שני: ביצוע מדידות עודפות. על מנת להגיע לתוצאה המדויקת ביותר, תתבצע מדידה של החלקים העודפים.

שלב שלישי: התאמת הדיוק בפועל לדיוק הנדרש. זהו תהליך מורכב שמטרתו להתאים את הערכים שנמדדו אל תוך השטח המוגדר. 

למה דווקא הנדסה גיאודטית?

ההנדסה הגיאודטית היא חלק מתחום המיפוי, המדידה והמקרקעין. ללא ספק מדובר באחת מן השיטות האיכותיות והמדויקות ביותר למדידה. בעקבות ההתפתחות הטכנולוגית וההאצה בבנייה בשנים האחרונות, ההנדסה הגיאודטית הפכה לכלי חשוב מאין כמותו בתחומי המדידה וההתוויה. 

שימוש במכשירי המדידה הגיאודטיים

לרוב ישתמשו במכשירי מדידה מסוג זה על מנת לבדוק היתכנות של פרויקטים הנדסיים בתנאי שטח שונים, על מנת למצוא את האופן האולטימטיבי ביותר לממש את התכנית האדריכלית של הבנייה תוך התחשבות בתשתיות הקיימות. 

מקומות ומוסדות בהם משתמשים במכשירי מדידה גיאודטיים

בין אם מדובר בתעשייה הצבאית ובין אם מדובר בחברות תעופה, כל תחום שמצריך ערכים של מדידה משתמש במכשירי מדידה גיאודטיים. בנוסף, מכשירים אלו בעלי שימוש לפיתוח מפות אפליקטיביות שמשלבות בתוכן תוואי שטח. 

יתרונות מכשירי המדידה הגיאודטיים

המכשור הגיאודטי הוא מתקדם ביותר מבחינה טכנולוגית: סורק לייזר, מד טווח אלקטרוני, מאזנות לייזר אופטיות ועוד. כל אלו מהווים את הדרך האיכותית והאפקטיבית ביותר כשעוסקים בבנייה של פרויקטים הנדסיים מורכבים.

תשתית גיאודטית

מכשירי המדידה הגיאודטיים עוזרים לנו להמציא תשתית גיאודטית, תשתית שיש בה צורך בתחומים חשובים ביותר כמו תחבורה, פרויקטים תת קרקעיים ומדידות מיוחדות. בעזרת מדידה, חישוב ושרטוט, התשתית הגיאודטית המתקבלת תעזור לנו לבצע תהליך בנייה באופן המוצלח ביותר.

מכשירי המדידה הגיאודטיים הם הכלי האולטימטיבי ביותר שאפשר למצוא בעולם המדידה. מעבר לרמת דיוק מצוינת, מכשירים אלו הם בעלי ערך רב בשלל תחומים מגוונים: מטכנולוגיה ומתמטיקה ועד למיפוי והתוויה.

מתעניינים במכשירי מדידה? כנסו להתרשם מפאר התעשייה היפנית - טופקון