מד מרחק לייזר – מדידת שטחים ומרחקים

מד מרחק לייזר – מדידת שטחים ומרחקים

מד מרחק לייזר הוא מכשיר שמסייע למדוד שטחים ומרחקים, מד המרחק הלייזר הוא המצאה מודרנית יחסית שבאה במקום מד המדידה הקלאסי והמסורתי, המד מאפשר לבצע מדידות איכותיות ומדויקות ביותר, בטח ביחס למד המדידה, כאשר ממרחק של 30 מטר הוא חורג ברמה של 3 מ”מ לכל היותר.

איך הוא עובד?

מד מרחק הלייזר שולח קרן לייזר לעבר המשטח אליו מכוון המפעיל, הקרן חוזרת מאותו משטח אל המד הלייזר , המד מודד בצורה מדויקת את הזמן שלקח לקרן לחזור ובאמצעות חישובים מתמטיים מסובכים מציג את המרחק המדויק של המשטח או האובייקט אליו נשלח הקרן. בנוסף מדי המרחק מכילים פונקציות רבות ומשוכללות שמאפשרות למפעילים למדוד שטחים ונפחים, המכשירים המתקדמים שומרים את התוצאות של כלל המדידות שבוצעו באמצעות המכשיר ולמעשה מאפשרות למודד לבצע את כל המדידות בשטח ורק לאחר מכן לבצע את החישובים הדרושים במשרד. מד מרחק הלייזר נחשב למדויק והאמין ביותר מבין מהכשירים שמציעים מדידות בשוק, בטח ובטח לעומת פסי המדידה הישנים וגם ביחס למתחרים מודרניים יותר בשוק כמו מכשירים המדידה האולטרה סוניים.

כיצד מתבצע החישוב?

כפי שצוין, מד המרחק שולח קרן לייזר לעבר המטרה ומודד את הזמן שלוקח לה לחזור, כלומר המכשיר יודע לתרגם את הזמן למרחק לפי הנוסחה הידועה משיעורי המתמטיקה בתיכון – מהירות כפול זמן נותנת לנו את המרחק, מד הלייזר שולח קרן שנעה במהירות האור ומחשב את כמות המילישניות שלוקח לה לחזור לאחר מכן באמצעות חישובים מתמטיים מסובכים ומדויקים ביותר המכשיר מחזיר למודד את המרחק המדויק מהיעד, כאשר הוא יחרוג לכל היותר בשלושה מ”מ, מדובר באמינות פנומנלית שבימי עבר, לפני 30 ו-40 שנה הייתה נשמעת דמיונית למי שעסקו בתחום, בטח בהתחשב במחיר של המכשירים הללו ובזמינות שלהם

מד לייזר לעומת סרט מדידה ומכשיר אולטרה סוני

המכשיר המתחרה המוביל של מד הלייזר, במיוחד בקרב אנשי מקצוע הוא מד מרחק אולטרה סוני שעקרון הפעולה שלו דומה מאוד לעקרון הפעולה של מד הלייזר בהבדל משמעותי אחד – המכשיר האולטרה סוני שולח צליל ומודד את הזמן שלוקח לו לחזור, הצליל שהמכשיר שולח נמצא בתדר מיוחד שלא מאפשר למפעיל לשמוע אותו, כלומר הוא עובד לפי מהירות הקול שהיא איטית ביחס למהירות האור אבל טומנת בחובה מספר בעיות – האפשרות להחזיר את הקול מושפעת פעמים רבות מהמשטח שאליו הקול נשלח, כאשר מאפיינים חיצוניים כמו רוח ורעשי רקע גם כן יכולים להפריע, לכן למודדים האולטרה סוניים יש סטייה של מספר סנטימטרים שבמקרים מסוימים יכולה להיות משמעותית במיוחד. לעומתם סרט המדידה הוא כבר הרבה פחות מדויק, הוא דורש תפעול של מספר אנשים, מסתמך על מידות מדויקות של המפעלים שמייצרים את הסרטים וחשוף הרבה יותר לפגעי מזג האוויר. מה שמציב את מד הלייזר בראש המכשירים לביצוע מדידות.