כיול מכשירי מדידה

כיול מכשירי מדידה

כאשר נעזרים במכשירי מדידה שונים בתהליך העבודה, חשוב לוודא לפני השימוש שהמכשירים מכוילים על מנת שיוכלו להפיק את התוצאות האיכותיות והמדויקות ביותר. כיול מכשירי מדידה הוא חשוב ביותר שכן במידה והמכשיר לא יכויל כהלכה, יכולות להיווצר טעויות שההשלכות שלהן יהיו קשות ביותר.

 

תפקיד מכשירי המדידה

כאשר אנו עוסקים במדידה של אלמנטים שונים, נרצה להגיע לתוצאה המדויקת ביותר. העין האנושית אינה מסוגל לבצע הערכות מדידה באופן מדויק מספיק, על כן ניעזר במכשור המתאים שיפיק את המדידה הטובה ביותר.

 

חשיבות הכיול

מכשיר מדידה שאינו מכויל עלול לגרום לסטיות וטעויות בתהליך המדידה. מפני שהמדידה היא בדרך כלל שלב התחלתי בתוך תהליך מפותל ומורכב, מדידה לא מדויקת עלולה לייצר תהליך עבודה לא תקין, לא אמין ואף לגרום לתוצאות קשות ביותר בשטח.

 

טווח הכיול

יש לבצע כיול לציוד מדידה אחת לתקופה מוגדרת מראש, לכל מכשיר תקופה שונה שבסופה הוא צריך לעבור כיול מחדש. לרוב, על גבי המכשיר עצמו תהיינה הוראות בדבר פרק הזמן הנחוץ לכיול מחדש. הכיול עצמו, מעבר לחשיבותו העצומה מבחינת תהליך העבודה, גם מהווה גורם משמעותי בדבר אריכות החיים של המכשיר עצמו וטיב התוצאות שהמכשיר יוכל להפיק לאורך זמן.

 

סכנות – מה יכול לקרות כשלא מכיילים?

כמובן שקל יותר להתעלם מהנחיות הבטיחות ולהמשיך לעבוד, לא לחשוב על התרחיש הנורא מכל ולהניח שהכול יסתדר. אך למעשה, מדובר בעבירה על החוק: ישנם חוקים ותקנים שעל פיהם מחויבים לעבוד. במידה ולא עובדים על פי הנהלים מדובר ברשלנות לכל דבר, רשלנות שיכולה להביא למצבים מסוכנים ביותר.

 

תהליך הכיול

מכשיר המדידה מורכב מרכיבים וערכים שונים. פעולת הכיול למעשה נוצרה על מנת לבדוק ולוודא שכל הרכיבים והערכים מדויקים באופן מוחלט על מנת שתפקוד המכשיר יהיה ברמה הגבוהה ביותר. במידה וישנה שגיאה או בעיה במכשיר, בעזרת הכיול נוכל לאתר את הגורם המפריע ולתקן אותו כדי שנוכל להמשיך לעבוד באופן בטיחותי, מדויק ותקין.

 

האם אפשר לכייל באופן עצמאי?

מפני שאנחנו מתעסקים בעניינים של בטיחות ותקינות, עדיף לתת לאנשי מקצוע לבצע את הכיול. ישנן מעבדות שונות שמבצעות תהליכי כיול באופן מקצועי ביותר. מעבדות אלו מכירות באופן מדוקדק את הנהלים הבטיחותיים ופועלות על פיהם. על כן, על מנת שלא לקחת סיכונים מיותרים, עדיף לשלוח את מכשיר המדידה למעבדה מקצועית.

 

כיול במעבדה

מעבדת כיול היא גורם מוסמך שפועל בסטנדרט גבוה ביותר ובהתאם לנהלים והתקנים הרלוונטיים. בדומה לרכב שניקח למוסך כשצצה תקלה, גם מכשיר המדידה זקוק לטיפול המקצועי ביותר על מנת שיוכל לתפקד באופן אולטימטיבי. ברגע שנשלח את מכשיר המדידה למעבדה, זו אחראית להחזיר אותו במצב האופטימלי ביותר.

אחריות: האחריות על כיול מכשיר המדידה היא של המעבדה: בסופו של תהליך הכיול נוצר דו״ח כיול המתאר את התקלות שנמצאו ואת דרך התיקון.



לפרטים נוספים ותיאום כיול במעבדה מקצועית